Het hybride werken stelt cateraars voor flinke uitdagingen. Ze concurreren meer dan ooit met supermarkten, horeca en bezorgdiensten omdat mensen minder tijd op kantoor doorbrengen. Cateraars zullen daarom moeten toestaan dat hun marktaandeel verder afneemt of zichzelf flink opnieuw uit moeten vinden. Hybride werken vraagt daarbij eigenlijk om hybride cateren. Met vernieuwende concepten die het juiste antwoord zijn op méér dan de traditionele jobs to be done waarvoor mensen een cateraar kiezen, ook gericht op hybride werkers. Dat is complex, want het betekent concurreren of juist samenwerken met bedrijven als AH, Starbucks en Coffeecompany. Die zitten namelijk op de plekken die voor cateraars interessant zijn, die waar veel mensen blijven samenkomen. Of toch niet? Maak kennis met de metaverse.

"Beperk je niet tot de fysieke wereld."

Een manier om daarin veel vernieuwender te zijn is door je als cateraar niet te beperken tot de fysieke wereld. De metaverse is het netwerk van online virtuele werelden die je in staat stelt om anderen te ontmoeten maar ook om te werken, te gamen en zelfs te winkelen. Het wordt ook wel gezien als de toekomst van het internet en heeft recent bedrijven als McDonalds, Starbucks, Apple Bee’s en Panera Bread al geïnspireerd tot vernieuwende concepten. Dat doen die bedrijven vanuit de overtuiging dat een nieuwe wereld waarin de virtuele en echte realiteit worden gecombineerd, binnenkort de norm is voor iedere industrie. Ook voor food. Zij werken onder meer aan plannen voor een virtueel restaurant of café dat echt eten en drinken levert via thuisbezorging, maar ook virtuele goederen zoals non-fungible tokens. Ook wel NFT’s, de nieuwste hype in cryptoland.

Dat opent letterlijk een wereld aan nieuwe innovatieve kansen voor groei waar cateraars, IFM- en multiservice dienstverleners tot nog toe niet of nauwelijks op inspelen. Zonde want assets als hun merk, supply chain, kennis over hospitality en beleving én natuurlijk hun klanten in de b2b kunnen in de metaverse als hefboom fungeren voor nieuwe virtuele business. Denk bijvoorbeeld aan concepten die hybride werkers helpen om verbonden te blijven met hun collega’s, klanten en organisatie. Door ze in staat te stellen elkaar virtueel te ontmoeten, erbij te horen en samen te zijn op traditionele momenten als een koffie- of lunchpauze. Niet alleen in een virtueel bedrijfsrestaurant, maar juist door mensen samen een virtuele experience te bieden. Bijvoorbeeld op een inspirerende locatie in het buitenland of een fantasiewereld. Met natuurlijk ook een andere keuken, waar een cateraar de andere zintuigen vervolgens in het echt mee kan laten kennismaken.

Restaurant metaverse

"Een nieuw palet aan manieren om eten en drinken te beleven."

Denk daarnaast aan concepten die je in staat stellen om nieuwe mensen te leren kennen en te netwerken. Door bijvoorbeeld via een slim matchmaking algoritme kennis te maken met anderen met gelijke professionele interesses. Denk aan de mogelijkheden die dit bedrijven biedt die concurreren om talent, waarbij een cateraar tijdens inhousedagen alles regelt van ontvangst tot diner en afsluitende borrel in de metaverse. Een concept dat wellicht ook bruikbaar is voor diensten rondom concerten en andere evenementen, waar bedrijven als Meta en Roblox al veel geld in investeren. Dat type concepten kan in de metaverse ook spelelementen bevatten. Zo ontwikkelden spelmaker Epic Games en hypermarkt Carrefour recent het initiatief Healthy Map, om gezondere eetgewoonten aan te moedigen bij spelers van het populaire Fortnite.

Hybride werken en de metaverse bieden cateraars een heel nieuw palet aan manieren om mensen eten en drinken te laten beleven. Met de mogelijkheden die ze al in huis hebben zouden ze in staat moeten zijn om daar nieuwe concepten voor te ontwikkelen met nieuwe partners en nieuwe business- en verdienmodellen. Eigenlijk opnieuw op de plekken waar mensen blijven samenkomen, maar nu in de metaverse. Het is wel de vraag wie durft?!

Kansen benutten in de metaverse?

Kansen ontdekken

Ontdek de kansen die data en technologie je bieden.

Strategie ontwerpen

Ontwerp je strategie om digitale kansen te benutten.

Oplossing ontwikkelen

Ontwikkel en lanceer je nieuwe digitale oplossingen.