Of je nu een multinational bent, mkb of startup, de behoefte aan een werkplek blijft. De afgelopen jaren hebben wel geleerd dat die werkplek flexibel moet zijn, in gebruik en verbruik. Maar ook dat de werkplek hybride is, onafhankelijk van tijd en plaats. En dat digitaal werken veel voordelen biedt, maar geen vervanger is voor fysieke interactie en connectie. Partijen die flexibele werkplekken aanbieden als WeWork en Regus spelen in op die behoeften. Met instapklare kantoren en altijd en overal een werkplek, in combinatie met laagdrempelige abonnementen waarbij je betaalt naar verbruik zonder maandelijkse verplichtingen. Het zijn alleen wel fysieke oplossingen. Terwijl het kantoor en de werkplek van de toekomst ook virtueel gaat zijn. Zeker nu hybride werken de nieuwe norm is.

"De werkplek van de toekomst is ook virtueel."

De metaverse gaat daar een belangrijke rol in spelen. Het biedt mensen en teams mogelijkheden om op afstand samen te werken, te communiceren en verbinden die veel verder gaan dan de digitale middelen die we nu gewend zijn. Of dat nu is om een idee uit te leggen op een whiteboard, samen een presentatie te maken, te brainstormen over een concept, te vergaderen of te socializen. Het verloopt allemaal een stuk natuurlijker dan via digitale middelen als Zoom, Webex en Teams. De virtuele ruimten geven het gevoel in een echte kamer te zijn en een eigen realistische avatar kan worden gebruikt om andere mensen te ontmoeten. Technologiebedrijven spelen daar handig op in met nieuwe concepten. Meta biedt inmiddels met Horizon Workrooms een werkomgeving en werkplek in de metaverse. En Microsoft heeft recent Mesh gelanceerd als onderdeel van Teams, waarmee via een avatar of holoportatie kan worden samengewerkt en overlegt in de metaverse.

Dat biedt ook mogelijkheden voor bedrijven die nu nog fysieke werkplekken aanbieden, of diensten die daarop zijn gericht. Denk aan bedrijven als WeWork en Regus, maar ook facilitaire dienstverleners. Hun kennis over activiteit-gerelateerd werken en het creëren van inspirerende werkplekconcepten kunnen ze nu gebruiken om werkomgevingen te creëren in de metaverse. Waardoor je hybride werkers niet alleen fysiek op kantoor maar ook online een herkenbare en prettige werkomgeving biedt. Binnen die omgeving kunnen concepten worden ontwikkeld die specifieke activiteiten ondersteunen. Denk aan een virtuele ruimte die uitsluitend is gericht op het faciliteren van brainstorms, van besluitvorming of juist een concept als Scrum met een retrospective of daily standup. Dat kan als standaarddienst worden afgenomen, maar ook onderdeel zijn van een integrated facility management oplossing voor een specifieke klant.

Kantoor metaverse

"Een concept voor de perfecte virtuele werkplek."

De metaverse maakt ook nieuwe diensten mogelijk gericht op de werkplek. Hybride werkers pendelen gedurende de werkdag bijvoorbeeld tussen huis, kantoor en andere ontmoetingsplekken. Dat betekent niet alleen de hele dag spullen verhuizen, maar ook steeds opnieuw een werkplek moeten creëren. Facilitaire dienstverleners maar ook adviesbureaus zouden met hun kennis van werkplekconcepten in staat moeten zijn om een concept te ontwikkelen voor de perfecte virtuele werkplek. De zogenaamde infinite office. De voor die persoon ideale configuratie van virtuele spullen die op de juiste plek verschijnen, op de voor die persoon ideale locatie. Variërend van een werkplek op kantoor of thuis, tot een bank in het park of een eigen fantasiewereld. Als laag over de fysieke omgeving of juist immersive in een virtuele realiteit om afleiding te voorkomen.

De metaverse biedt aanbieders van werkplekken en werkomgevingen en facilitaire dienstverleners interessante kansen voor nieuwe diensten, business- en verdienmodellen. Er moet dan wel veel meer tempo worden gemaakt. Om te kunnen concurreren met technologiebedrijven die met nieuwe diensten al inspelen op deze voor hun interessante markt, maar ook om in de metaverse een relevante partij te zijn en blijven voor hun huidige klanten.

Kansen benutten in de metaverse?

Kansen ontdekken

Ontdek de kansen die data en technologie je bieden.

Strategie ontwerpen

Ontwerp je strategie om digitale kansen te benutten.

Oplossing ontwikkelen

Ontwikkel en lanceer je nieuwe digitale oplossingen.